Tyshan Wright & Shauntay Grant

 

Bench Drum

 

of flight and freed

of bush and bead

of blood and weeping

 

of tales were told

of old and old

of fire wi keeping

 

of talk and time

of earth and vine

of Myal and meeting

 

of rites and rum

Kromanti tongue

ah drum wi beating 

 

Banc tambour

 

de fuite et d’échappée      

de brousse et de graines perlées 

de sang et de sanglotements

 

des contes ont été racontés 

d’aînés en aînés

de feu que nous gardons 

         

de propos et de temps 

de terre et de vigne 

de Myal et de rassemblement     

 

de rites et de rhum

Kromanti la langue

de tambour que nous battons

 

 

— Shauntay Grant

 

Info
Artwork Information

Bench Drum, Tyshan Wright, Wood, goat skin, kente cloth, traditional beads, 12.5 cm x 21cm x 9cm, 2021.

Documentation courtesy of the artist

A contemporary Maroon bench drum made of Canadian wood. Maroon folklore tells us that bench drums originated among enslaved Africans who later fled to the hills of Jamaica to live freely as Maroons. While enslaved, these Africans were forbidden from practicing their spirituality, and so the shape of these drums was meant to conceal their purpose as spiritual instruments.

Not for Sale.

 

Informations sur l'oeuvre

Bench Drum, Tyshan Wright, Bois, peau de chèvre, tissu kente, perles traditionnelles, 12,5 cm x 21 cm x 9 cm, 2021.

Documentation reproduite avec l’aimable autorisation de l’artiste.

Pas à vendre.

 

Artist Statement

“The Maroons’ most sacred objects include a series of traditional drums, and a carved cow’s horn called an abeng. Traditionally these instruments are used in celebration and ceremony, and for centuries they have played a central role in Maroon culture and spirituality. But when Jamaican Maroons were exiled to Halifax, Nova Scotia, in 1796, they were denied their ceremonial instruments. And so I want to bring these sacred objects to Atlantic Canada, and to connect this important part of Maroon culture to the Canadian and African diasporic narratives.”

— Tyshan Wright

Démarche de l’artiste
« Parmi les objets les plus sacrés des Marrons se trouvent une série de tambours traditionnels, et une corne de vache sculptée appelée abeng. Ces instruments sont traditionnellement utilisés lors de célébrations et de cérémonies, et depuis des siècles, ils jouent un rôle déterminant dans la culture et la spiritualité des Marrons. Mais lorsque, en 1796, les Marrons jamaïcains ont été exilés à Halifax (Nouvelle-Écosse), ils ont été privés de leurs instruments de cérémonie. Je veux donc rapporter ces objets sacrés au Canada atlantique, et relier cette partie importante de la culture marronne aux récits de la diaspora canadienne et africaine. »

— Tyshan Wright

 

 

About / Au sujet de

Tyshan Wright


Shauntay Grant